Ефективен social media content calendar за твоя бизнес
от Update.bg
10.06.2022
Един от най-важните моменти в изграждането на маркетингова стратегия и като цяло в работата ни със съдържание, е създаването на маркетингов план и респективно – на content calendar. Това улеснява работата и дава една ясна визия за цялостния процес, като също по този начин можем да видим пропуските си, както и да оценим плюсовете си в работата ни. Един от гурутата в дигиталния маркетинг – Neil Patel, разкрива тайната на съзадането на ефективен календар, която ние решихме днес да ви предадем. В бизнеса и във всяка стратегия последователността е ключът към успеха. А в дигиталния свят тя се постига със съставянето на добър календар за съдържание в социалните медии.
Първият въпрос, на който трябва да си отговорим ясно и с пълнота е –
Какво всъщност представлява content calendar за публикуване в социалните медии?
Ето какво ни казва Neil (перифразирано):
„Social media calendar ни дава подробен преглед на предстоящите публикации в социалните медии. Това ни помага да подхождаме по-стратегически към съдържанието, да поддържаме определена последователност и да държим аудиторията си информирана, както и да не я отегчаваме.“
Има два варианта за създаване на календар – прост, който съдържа датите за публикуване, или сложен :
Платформа: Facebook, Instagram, TikTok или LinkedIn.
Content-Type (Тип на съдържанието): Задкулисно видео, отзив, продукт и т.н.
Дата: Предложена дата на графика.
Време: Предложен час по график.
Заглавие: Заглавието на публикацията.
Тема: За какво се отнася публикацията?
URL: URL адресът на всички връзки, които ще използвате.
Визуализация: Описание на всички визуални материали, които искате да използвате.
Тази информация ви дава първоначална рамка, която можете да използвате за изграждане на всяка публикация. Важно е да се прави разлика между календар за съдържание и план за съдържание. Обикновено календарът съдържа параметри за публикуване (дата и час), докато в плана за съдържание подробно се описват стратегиите и темите, които искате да използвате за маркетинга си в социалните медии. Двете понятия са в тясно взаимодействие. Ето и пример как изглежда един календар на съдържанието:
„Прилагайки стратегически подход при планирането, може да откриете, че календарът за съдържание в социалните медии ви помага да пестите време и да сте по-ефективни в маркетинга си в социалните медии.“
Това в общи линии е и част от отговора на втория въпрос, който трябва да си зададем:
Защо ни е нужен календар за публикуване на съдържание?
Няма две мнения, че дигиталния свят се развива бързо и бизнесът стремглаво преминава към дигиталната среда. 4,48 млрд. души в света използват социални медии и трябва да се съглсаим, че е лудост да не се възползваме от това. Но за да бъдем ефективни, трябва да можем да разбираме целевата си аудитория и да изградим последователност в действията си спрямо нея. Тук на помощ идва нашият календар.
Трябва да знаем къде и кога нашата аудитория прекарва времето си и какво съдържание я валнува и как консумира информацията? След което трябва да знаем и как да се свържем с нея и да задоволим потребностите й. Това няма как да се случи само с публикации в движение. Освен това, няма как да се постигне трайна последователност, ако постоянно се връщате за публикуване – ежедневено или дори по-често. Трудно бихте използвали висококачествено съдържание. В каквато и ниша да сте, там има тонове конкуренция, така че се нуждаете от време, за да реализирате идеите си и да сте сигурни, че те са перфектно насочени към вашата аудитория.
Това обаче не са единствените причини да започнете да използвате програма за планиране на съдържанието в социалните медии. Те също така могат да ви помогнат:
да спестите време;
да планирате публикациите;
да намалите грешките;
да създавате по-съгласувани кампании;
да създадете по-силна идентичност на марката;
да провеждате навременни кампании, които се вписват в празници и промоции на продажбите;
да проследявате ефективността по-точно
Хубавото е, че всеки може да започне да използва календар за съдържание в социалните медии още сега и да използва тези предимства, за да подобри представянето си в социалните медии.
А ето и 6-те стъпки, за създаване на персонализиран календар за съдържание, според Neil Patel:
Преглед на целите в социалните медии
Преди създаването на всеки план, е нужно да се изясни идеята за това, както целим, какво искаме да постигнем. В маркетингът постоянно се говори за цели – точни, конкретни, измерими. В посредствените постове ясно си проличава липсата на каквато и да е цел. Ако искате да се различите от бизнес, който просто „поства“ в социалните мрежи, трябва да си отговаряме на този въпрос за всеки един пост – „Какво искаме да кажем и какво ще постигнем с това?“ Преди да се създаде календарът за публикуване трябва ясно да се дефинират SMART целите (специфични, измерими, постижими, релевантни и обвързани със срокове). Освен това е важно да се разберат ключовите показатели за ефективност (KPI), които ще използваме за измерване (импресии, кликове и т.н.). Вече имате ясно дефинирани цели и процес за тяхното измерване. Значи може да продължите.
Ревизиране на текущия акаунт
Вече знаете посоката, но за да поемете по нея е нужно да видите какво сте постигнали до момента. Информацията относно вашето представяне до момента, ще се превърне в изходна точка на процеса на работа в бъдеще. Тя ще ви помогне при тестването на нови неща, както и при коригирането на различните стратегии. За да улесните процеса на работа и да не се отклонявате от посоката Neil съветва да добавите допълнителен лист към календара си, който да включва всички KPI, които да следите регулярно, за да можете да работите постоянно за подобряване на процесите.
Ето и по-детайлно обяснение какво да включите:
– данни за акаунти и пароли;
– конкретни цели за всяка платформа;
– демографски данни за аудиторията;
– отговорности на всеки член на екипа;
– информация за най-успешните ви публикации и кампании;
– области за подобрение, пропуски в съдържанието ви, слаби резултати;
– специфични за платформата ключови показатели за ефективност (KPI) за измерване на бъдещия успех.
Със сигурност това ще ви отнеме повече време и изисква доста работа, но ще улесни бъдещия процес на работа.
Изберете кои социални платформи ще използвате
В зародиша на дигиталния свят нещата бяха лесни, защото имаше само няколко социални медии. Днес обаче нови и нови се раждат непрекъснато като всяка от тях с различни демографски характеристики. Затова трябва да сме наясно в коя платформа нашата аудитория е най-активна. Най-вероятно нямаме достатъчно ресурс да се разпростримае в много платформи, а и не е нужно. Концентрацията винаги е по-доброто решение от широкото „разхвърляне“.
Ето и таблица, съдържаща задълбочени демографски данни за 2021, които да ви помогнат при избор на вашата целева аудитория:
Преценете колко често да публикувате
Тук отговорът много зависи от това с какъв ресурс разполагате.Когато имаме огромен маркетингов екип, който работи по различни елементи като изображения, видеоклипове, копия, лични взаимодействия с последователите и всичко останало, тогава няма причина да не можете да публикувате по няколко пъти на ден. Ако обаче вие сте човекът-екип, тогава този план е доста нереалистичен. Начертайте плана според възможностите си за създаване на качествено съдържание. Защото в крайна сметка всичко е въпрос на баланс между качество и количество. Публикуването на лошо съдържание, с което никой не взаимодейства не само, че не е от полза за никого, а напротив – то е губене на ресурси и дори може да влошаване репутацията на продукта ви. Бъдете последователни и работете качествено!
Какъв тип съдържание да публикувате за да не влезете във въртележката на рутината, раздробете съдържанието си на категории, за да се придържате към разнообразието?
Neil Patel акцентира върху двете важни правил за това:
Правилото 80/20 (0познато още като „Закон на Парето“), правилото помага за постигане на баланс между ангажирането на аудиторията и опитите за продажба на продуктите. То гласи, че 80 процента от публикациите трябва да са предназначени да ангажират, информират и образоват, а останалите 20 процента трябва да се използват за директно популяризиране на бизнеса.
Социалните медии не са канал за директна продажба. Хората влизат в тях основно за:
– 47,6 % – поддържане на връзка с приятели;
– 36,3 % – запълване на свободното си време;
– 35,1 % – четене на новини;
– 31,6 % – откриване на съдържание.
Трябва да разберете как вашето съдържание може да се впише в тези цели.
Правилото за третините в социалните медии
Ако винаги публикувате един и същи вид съдържание, то със сигурност бързо ще омръзне и на вас, и на аудиторията. Ето защо много марки използват правилото за третините в социалните медии в своите календари за съдържание. При него 1/3 от публикациите е за популяризиране на собственото съдържание на бранда, 1/3 – любопитно съдържание, а 1/3 – е съдържание за взаимодействие с аудиторията.
Проверка на ресурсите
На последно, но не по значение място, е важно да проверите ресурсите, с които разполагате – екипът от специалисти в социалните медии, видеооператори и създатели на съдържание. Тогава самият план ще може да бъде създаден релевантно и дори по-амбициозно. Тук графикът става още по-важен, тъй като според него се определят не само датите, но и се разпределят ефективно задачите на екипа. Писателят работи върху копи-то, видеографът и графичният дизайнер – върху визуализацията, а акаунт мениджъра конфигурира работния процес, всичко това да се събере навреме. И воала, процесът е оптимизиран.
Ако и вие сте човекът-екип или пък искате някой друг да създаде вашия social media content calendar, свържете се с нас.