Как да изградим доверие във взаимоотношенията с помощта на маркетинг на съдържанието?

Update.bg

от Update.bg

17.06.2022

Брайън Кларк е основател на Copyblogger, бюлетин за личностно израстване на хора от средната възраст Further и Unemployable – образователна общност, която предоставя интелигентни стратегии за фрийлансъри. Той е и съосновател на агенцията за маркетинг на съдържанието и CEO на Copyblogger.

Във всеки вид взаимоотношения най-важният фактор е доверието. На него се гради всяка връзка и всяко взаимодействие. В маркетинга обикновено този тип взаимодействие се постига чрез съдържанието – познаването, харесването и доверието са 3-те неща, които валидират стабилните взаимоотношения в една връзка. Ако не сте постигнали и трите, значи маркетингът на съдържанието не е усешен. Традиционният маркетинг е насочен към познаването – всичко е свързано с осведомеността за бранда. И сякаш това е напълно достатъчно.

Но всъщност всеки маркетолог е наясно, че доверието е това, което гради истинския имидж на бранда. Защото в свят на огромна конкуренция, потребителят е залят от сходни продукти, но за него е важно да изгради връзка с един от тях, на който да се довери и да не се лута повече сред различни оферти. Това ще му спести изключително много време и пари в тестването на други продукти, които могат да не оправдаят очакванията му.

Тук на помощ идва маркетингът на съдържанието – пълноценната и важна информация за потребителя, предадена по адекватен начин е тази, която ще го спечели. Дори в случаи, когато на пазара може да има и по-добър продукт от вашия.

Защо изграждането на доверие е толкова важно?

Изграждането на доверие, както и в живота, така и в бизнеса и маркетинга работи на няколко нива:

Правите ли това, което казвате, че ще направите?

Вашите продукти и услуги стабилни ли са?

Отнасяте ли се справедливо към клиентите?

Ще бъдете ли в бизнеса през следващата година?

Спазвате ли основните ценности, които заявявате?

Разказването на истории, което засяга всяка от тези теми с течение на времето, помага на потенциалните клиенти да ви възприемат не само като надежден, но и като щедър партньор. 

3 начина, по които да изградите доверие във взаимоотношенията

Още от времето на Аристотел, етиката сериозно заляга в процеса на зараждане на доверието. Тя е призив към авторитета, честността и надеждността на лицето, което предоставя съдържанието. Етиката е един от основните принципи, които се разглеждат при изучаването на всяка дисциплина в университета, защото тя съдържа основните ценностни направления. Аристотел приема и един друг ключов компонент на ефективния етос, който е комбинация от харесване и безкористност. Става въпрос за т.нар. „незаинтересована добронамереност“. Да, първоначално всъщност не звучи много етично, нали?

Всъщност тук говорим за безкористно себераздаване в ситуация на възможност за добра печелба. Т.е. вие предоставяте „на добра воля“ достатъчно добро и качествено съдържание на вашата аудитория, което би могло да се продава много добре. Така вашата аудитория получава стойност без значение дали някога изобщо вие ще получите възвръщаемост от нея и точно тук много бизнеси правят своята грешка, и то не само в България. В световен мащаб за бизнеса все още е трудно да осъзнае, че този тип действия на „незаинтересована добронамереност“ всъщност могат да повишат много тяхната стойност за потребителя, чрез изграждане на предварително доверие.

Да вземем например блогът. В него може да предоставяте ценни и качествени съвети, примери от практиката, тактики, рецепти (за любителите на храните и готварствтото), блог съвети и какво ли още не. Как според вас инфлуенсъри, вогъри и всякакъв друг тип фрийлансъри успяват да изградят доверие в своите клиетни преди да станат известни като личен бранд?

1. Техниката „неохотно заключение“

Класическа техника за убеждаване, при която споделяте на аудиторията си как сте променили мнеието си, въз основа на неоспорими доказателства. Разбира се, това трябва да е история от вашия личен опит в бизнеса, за да бъде достоверна и да заслужите доверието си. Дори и да сте сбъркали, може да е още по-добре, ако го разкриете.

По този начин потребителят ще види, че сте склонни да признаете грешките си, учите се от тях и това ти помага да бъдете по-успешни, а това определено поражда огромно доверие.

2. Подходът „лична жертва“

Много често срещан в САЩ, в последно време започва да набира популярност и у нас, що се отнася най-вече до сферата на личностно развитие и МЛМ бизнеси.
Провеждането на безплатни семинари за това, как да станем добри в бизнеса, как да бъдем по-добри писатели, техники за подобряване на бизнеса и т.н., от които бихте могли да спечелите пари. Но те всъщност ви срещат с вашите потенциални клиенти и ви позволяват да им се представите. Защото иначе кой би искал да даде пари, за да чуе за непознат бизнес?

3. Техниката „Ейбрахам Линкълн“

Линкълн бил необичаен на вид човек с провинциален акцент и хленчещ глас. Когато изнасял речи по време на кандидатурата си за президент, самият той говори за себе си, че е лош оратор, който няма какво ново да каже.И все пак Линкълн е бил много умен човек с отлично разбиране на проблемите на нацията. Той понижил очакванията, като се представил за искрен глупак, и до края на речта си спечелил напълно публиката.

Така че, ако сте мануален терапевт, който се занимава и с маркетинг на съдържанието, е много лесно да твърдите, че „не сте майстор копирайтър“, дори когато започнете да изнасяте дяволски убедителни текстове. Отново трябва да познавате отблизо аудиторията си, за да разберете какво е подходящо, когато става въпрос за тези неща. Което ни отвежда до една съвсем различна част от изграждането на взаимоотношения.

Кое обаче е за вас?

Тези техники, особенно може би последната могат да звучат доста нелогично. Но в свят, в който хората са изморени от празни луксозни обещания, шлифовани с красиви думи, всъщност най-близкото до тях, може да ги спечели. Всичко зависи от познаването на аудиторията и изобора на правилен подход спрямо нея. И е важно да се намери баланс при използването на различните техники, за да не се обърнат нещата срещу вас. Ако например, бизнесът ви е прекалено прозрачен за клиентите, това може да спечели огромно доверие, докато всичко е наред. Но ако започнат проблеми и това се види от аудиторията, дали ще успеете да запазите това доверие?

Демонстрирайте надеждност

Най-мощният начин да се утвърдите, като експерт в съответната област е да демонстрирате авторитета си чрез съдържанието си, а не просто да твърдите, че сте експерт. Научете се как да изграждате доверие във взаимоотношенията по същия начин. А някои от тези тактитки определено биха спомохнали за това, стига разбира се, да се използват правилно. Показвайте се във възможно най-прозрачната (но не прекалено) светлина и давайте възможност на потребителите да ви опознаят. Създавайте качествена и безкористна стойност за тях,за да поискат да научат повече за вас. И винаги казавайте това, което е за вас и това, което не е, за да висят хората вашата същност.

А ако ви трябва качествено създаване на съдържание, свържете се с нас!

Още от журнала

icon-swipe
КОНТАКТИ