Metaverse и дигиталният маркетинг
от Update.bg
20.01.2022
Краят на 2021 бе белязан от началото на един нов свят. Марк Зукърбърг обяви новото търговско наименование на компанията Facebook – Meta. Ребрандирането на едноименната социална мрежа е свързано с амбицията за изграждането на една нова виртуална реалност, която да премахне границите между физическия и цифровия свят. След появата на Ковид реално хората осъзнаха колко важни са Интернет и социалните мрежи и канали за взаимовръзката в такива моменти, а Зукърбърг веднага яхва гребена на вълната и открива как да превърне това в нов бизнес.
Да поговорим в цифри
Динамичното развитие на технологиите ще позволи на живота да премине в един нов и по-интересен свят, но със сигурност той ще бъде място с много повече регулации и възможност за манипулации. Пазарните очаквания са за пазарен обем от 1.5 трилиона $ през 2030 г. Очаква се цялостна нова платформа за стартъпи да бъде развита. Бизнесът ще излезе на едно ново ниво. Рекламата във Фейсбук продължава да расте, като за 2020 г. повишението е с 4.9%, а цената ѝ поскъпва с 90 на сто на глобално ниво. Рекламодателите в платформата надминаха 10 млн., а бизнес страниците вече са над 80 млн. 94% от приходите за реклама в платформата през 2020 г. идват от мобилни реклами, а както знаем изпозлването на платформата от мобилни устройства продължава да нараства и вече надскача 80 %.
Вниманието – мисията невъзможна
Видео съдържанието взема все повече превес над изображенията, що се отнася до ангажираност. Все по-трудно става за рекламодателите да спечелят и задържат потребителското внимание, а цените на рекламите ще продължат да нарастват. Освен че става все по-скъпо, за рекламодателите става и все по-трудно да събират информация за потребителите, които вече все повече ограничават възможностите за достъп до нея. Обстановката се усложнява от ъпдейтите на iOS 14, както и на бъдещите iOS системи, които се очаква да продължат с ограниченията в достъпа до потребителските данни. И ако метавселената все още ви звучи невероятно, ето ви една графика от проучване на Influencer MarketingHub, която показва възхода на US виртуалната и разширена реалност за последните 4 години. От статията става ясно, че криптовалутите, купуването на различни видове виртуални продукти и т.н.,изграждането на Metaverse Investment Fund Metaverse ATF (NYSE:META) и главоломното нарастване на “живота” във виртуалната и разширена реалност, трябва да светнат червената лампичка на маркетолозите. Те трябва да следят внимателно трендовете и да се придържат към тях, тъй като и най-малкото невнимание, може да ги отведе в “кошчето”. Маркетолозите трябва да следят еждневно променящите се тенденции в поведението на поколението Z, което определя тенденциите на пазара в момента. Те прекарват все повече време в мрежата, играят игри, обменят криптовалути и купуват дигитални продукти. Вече са налични първите онлайн платформи, които интегрират взаимодействието между реалния и виртуалня свят – като първата онлайн платформа за конни състезания, в която можеш освен да наддаваш, но и да си купиш виртуален състезателен кон срещу долари или етериуми. Различни платформи като Roblox и Fortnite вече успяват да имплементират нови маркетингови подходи, партнирайки си с различни спонсори, които включват в играта.
Как да действаме?
В момента всеки има възможността да експериментира, да пробва и да греши, без това да е толкова фатално, тъй като няма установени практитки и техники поне на този етап и пазарът предоставя възможности за индивидуални подходи. Вече много компании, а и не само се стремят към инвестиции в мета вселената. Още повече след ясните идеи на Зукърбърг за Oculus, разширената реалност на Facebook, както и VR технологиите. Всичко това ще ни предложи възможности, в които да можем да работим и да се срещаме от всяка точка на света, посредством аватари. VR реалността ще отвори нови врати пред пазари като недвижимото имущество и интериорен дизайн, където ще може да се прави реална обиколка, сякаш си на място в дома. Вече много фирми изполват подобни подходи. Всичко започна с 360 ° изображения, а скоро ще може да разглеждаме Лувъра от всяка точка на света, с усещането, че реално сме там. Естествено, процесът на развитие води и до някои ограничения за маркетолозите, които с времето се предполага, че ще бъдат премахнати.
Какви са предизвикателствата?
Influencer Marketing Hub очертава няколко предизвикателства пред маркетолозите относно новото статукво. На този етап VR технологиите са все още новост на пазара и не всеки разполага с подобни устройства или съвместими с тях такива. Това на този етап значително ограничава обхвата на пазара.
Малък инсайт
“Младостта” на пазара, както във всяка друга пазарна ситуация, може да доведе до неприятни резултати, особено ако марките не съумеят адекватно да си сътрудничат с утвърдените “играчи” и да намерят своето място в метавселената. Както всички добре знаем никой не харесва директните реклами, както и изскачащите банери и може би, тук най-силно би било проникването чрез мърчовете. На този етап поколението Z изключително много се влияе от трендовете и емоционалните покупки се правят на база любим бранд. Тениски, чаши, раници, калъфи за телефони и всичко, което може да придобие облика на любимия бранд, звезда и т.н. е поле за изява на маркетолога. The WallStreet Journal съобщи, че марката Vans е пуснала виртуален скейтпарк в Roblox, който позволява на играчите да опитват нови трикове и да печелят точки, които да използват във виртуалния магазин, за да персонализират своя аватар. Според ръководния екип на Vans в момента Metaverse е най-доброто място за изграждане на познаваемост на марката сред основната им демографска група от 13 до 35-годишни. Марката разкрива, че онлайн паркът им досега е бил посетен от 48 милиона души. Gucci също не остана по-назад и пусна ексклузивен дигитален чифт маратонки през март 2021 г., наречен The Gucci Virtual 25, който „може да се „носи“ в разширената реалност или да се използва в партньорски приложения като Roblox и VRChat. Цената е изключително ниска за луксозната марка, дори и за виртуалната реалност – 12,99 $.
Визия
Друго сериозно предизвикателство пред метавселената е нейното представяне. На този етап игрите не се възприемат на сериозно и макар голям процент от възрастните също да са запалени, границата на неправилното възприемане на тази вселена е доста тънка и ще е нужно време и правилен подход за нейното преминаване.
Сигруност и защита
И на края нещо много важно – сигурността и защитата. С новите технологии идват и новите заплахи. От една страна, е нужно да се засили сигурността и защитата на потребителите и от друга страна, трябва да се внимава за имиджа и сигурността на марките. Щом марките могат да имат реплики във физическия свят, едва ли това ще спре потребителите и във виртуалния и ако доскоро майка ти ти е казвала: С тези видео игри пари няма да спечелиш!, бъдещето може да се окаже доста иронично, нали?
Не всичко е игра
И ако до тук говорихме само за игри и виртуални залагания, нека ви покажем още един виртуален свят – виртуални конференции. Тук участниците могат да посетят няколко щанда и да получат информация в реално време, без да напускат дома или офиса си. Размерът на аудиторията нараства експоненциално на преживяването. Тук вече скупчването на хора не би било пречка. Също така вече ще може дори да тествате автомобил само като използвате виртуални очила. Едно наистина ново и интересно преживяване дори и за по-неопитните. Ето и възможност за школите за шофьори да изпробват нов метод на обучение, в който курсантите ще могат да се учат в почти реална среда, без напрежението от неизбожно предстоящо ПТП.
Едно сериозно предимство
Тъй като в момента метавселената като цяло е все още новост, както и самия брандиг и маркетинг в нея, цените за провеждане на кампании в нея са много ниски. Ако до скоро това беше така за дигиталната реклама, то както виждаме в момента там цените започват да гонят високите стойности. Ако сте марка или бизнес с отворено съзнание и вашата целева аудитория прекарва време в метавселената, сега е вашето време. Имайте предвид, че обикновените реклами няма да проработят – ще трябва да мислите креативно и да използвате ангажираността като основен ключов показател за ефективност. Тъй като тази технология е нова, измерването и проследяването, с които сме свикнали при други маркетингови тактики, все още не са налице, но е само въпрос на време метриките да наваксат. На този етап ще бъдете част от пионерите на новия дигитален метамаркетинг. Защо да чакате да сте втори? И не забравяйте – мислете мащабано. В метавселената може да си го позволите, и то с по-ниски разходи.
Ако имате нужда от помощ с изработката на уеб сайт или поддръжка на социални мрежи не се колебайте да се свържете с нас при първа възможност.